Crow: Why every child should learn to code

I denna artikel publicerad i The Guardian den 7 februari 2014, berättar Dan Crow att från att ha varit i täten vad det gäller programmering under 80-talet och början av 90-talet har Storbritannien halkat efter, vilket han skyller på att utbildningssystemet fokuserade på att lära barnen använda datorer istället för att styra dem. Detta ska Storbritannien ta igen i år, 2014, som är Year of Code, vilket innebär att de i september inför programmering på schemat för alla barn 5-16 år gamla.

Nästan allt i vår omvärld styrs av datorer och kunskap om programmering är en nödvändigt för 2000-talet. Om man inte känner till programmering i framtiden är det att jämföra med att vara analfabet idag. Alla ska inte jobba som programmerare men alla behöver känna till “programmeringstänket” (“computational thinking”), vilket bland annat innebär att man löser stora problem genom att dela upp det i mindre hanterbara bitar samt en förmåga att kunna tänka abstrakt.

Jag läste nyligen i tidningen Computer Sweden om Karin Nygård (2014) som plockat ihop bitar ur Lgr 11 för att få ihop en kursplan till ämnet digitalkunskap.  Hon har en timme digitalkunskap i veckan med sina femteklassare. Det finns alltså krafter även i Sverige som arbetar för att föra in programmering med mera på schemat, men innan det kommer upp på nationell nivå lär nog dröja, om man ska utgår från den debatt om skolan som förs nu detta valår.

Advertisements

One thought on “Crow: Why every child should learn to code

  1. Du skriver om “programmeringstänket” och jag kan inte annat än instämma. Programmeringstänket eller det matematiska tänkandet eller logiska tänkandet- kalla det vad du vill. Elever av idag ( generellt sett) har väldigt svårt för att tänka i flera steg. Det ska vara en “quick fix” och svaret ska komma med en gång. Man ger sig inte tid att tänka eller att göra fel. Man lär sig oerhört mycket av att göra fel, men på något sätt har vi glömt det i skolan och det är bara att göra rätt som gäller. Att göra fel, dra lärdom och att försöka igen är flerstegs metoden och den är svår. Och den tar tid. Kanske är det vår uppdelning i lektioner á 40 minuter som är en stor bov?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s